Tuesday, April 7, 2009

ABD Başkanı TBMM'de konuştu

ANKARA - ABD Başkanı Barack Obama, TBMM Genel Kurulu’na hitap etti. Obama, şunları söyledi: Bu Meclis'te konuştuğum için onur duyuyorum. Bana ziyaretimi Ankara ve İstanbul'a devam ettirmeyi bir mesaj vermek için yapıp yapmadığım soruldu. Yanıtım; evet. Türkiye AB'nin önemli bir parçasıdır. Türkiye ve ABD birlikte çalışarak zamanımızın güçlüklerini çözümlemelidir.

ATATÜRK'ÜN MİRASI LAİK DEMOKRASİ
Atatürk'ün mezarını ziyaret ettim. Kendisi tarihin şeklini değiştiren bir liderdir. Yaşamına ait bırakmış olduğu en büyük miras; Türkiye'nin canlı, laik demokrasisidir. Bu Meclis bunun devamını sağlamaktadır. Demokrasisi Türkiye'ye hediye edilmedi. Kendi başarısıdır.

ABD ile Türkiye'nin tarihi çok eski dönemlere rastlamaktadır. Bu dostluk giderek büyüdü. Bugün de bir basketbolsever olarak Hidayet Türkoğlu ve Mehmet Okur'un başarılarını izliyorum.

Türkiye ve ABD, ortak menfaatleri üzerine çalıştı. ABD ve Türkiye, görülmemiş krize görülmemiş cevap verdi. Demokrasi anlamında da paylaştığımız ortak değerler var.

AB ÜYELİĞİNİ ŞİDDETLE DESTEKLİYORUZ
ABD Türkiye'nin AB üyeliğini şiddetle desteklemektedir. Biz burada sadece AB üyesi sıfatıyla konuşmuyoruz. Önemli bir müttefik olarak konuşuyoruz. Türkiye'de reformlar sadece AB için yapılmadı, Türkiye'nin demokrasisi için de yapıldı.

ABD yapılan reformları, yasalardaki düzenlemeleri, Kürtçe TV açılımını izliyor. Dünya da saygıyla izliyor. Demokrasiler durağan olamaz. İnanç özgürlüğü sayesinde sivil toplum hareketi güçlenir.

RUHBAN OKULU AÇILMALI
Ruhban okulunun açılmasının güçlü sinyal olacağını düşünüyoruz. Azınlık hakları sayesinde halk her tür katkıdan yararlanacaktır. Benim ülkemde benim ten rengine sahip biri oy hakkına bile sahip değildi, Değişim kolay olmuyor.

Guantanamo cezaevinin kapanmasını istedik. İşkencein önüne geçtik. Değişmemiz gerekiyordu ki bu hiç kolay değil.

Geçmişimizle nasıl başa çıkacağız? ABD geçmişimindeki bir çok karanlık noktada bunu yapıyor. Lincoln köleleri kurtaran liderimizdir. Ülkemizde kölelik geçmişi var. Amerikan yerlilerinin durumu var.

HER TOPLUM GEÇMİŞİYLE BARIŞMALI
Tarih trajik gerçeklerle dolu. Geçmiş çözümlenemezse omzumuzda yük olur. Her ülkenin geçmişiyle barışması lazım. Bu Meclis'te 1915 olayları konuşulmalı. Bunlar benim değil, Ermeni ve Türklerin birlikte çözeceği konulardır. Türk ve Ermeni halkları meseleyi yapıcı şekilde ele almalı. Bu anlamda Türk ve Ermeni liderlerin adımlarını görüyoruz. Azçılanr sınırlar Türk ve Ermenilerin refah içinde geleceğe adım atmalarını sağlayacaktır.

KIBRIS'TA İKİ TOPLUMLU DEVLET HEDEFİ
Türkiye bölgede, Kafkasya'da barışçı ilişki yürüten tek ülkedir. Kıbrıs'lı liderler müzekere çabalarında bulundular. ABD ve BM, Kıbrıs'ta birleşmiş iki toplum için yapılacak çabaları destekleme hedefindedir.

ABD, İsrail ve Filistin devleti hedefini desteklemektedir. ABD yanyana ve barış içinde İsrail ve Filistin devletini destekliyor. ABD ve Türkiye her iki topluma da yardımcı olabilir. Birlikte çalışarak karamsarlığı ve güveni oluşturabiliriz.

İRAN SEÇİMİNİ YAPMALI
Hiç kimse nükleer silahların artmasından yarar görmez. Siz zor bir bölgede yaşıyorsunuz. Bu bölge şiddetten yeterince payını aydı. İran'ın liderlerine de söyledim ki, müşterek saygıya dayanak ABD'nin üstleneceği roller vardır. İran'ın da yapacakları vardır. İran seçimini yapacak. Acaba daha iyi bir geleceğe mi, silahlara mı yönelmek istiyorlar?

PKK'YI DESTEKLEMİYORUZ
Irak'ta savaşı sorumlu biçimde sonlardırmaya mecburuz. ABD gelecek Ağustos itibarıyla oradaki güçlerini çekecek. Bizler Irak'la birlikte çalışacağız. Terörizme karşı da çalışacağız. Bu kapsamda El Kaide, bu kapsamda PKK da var. ABD Başkanı olarak ne PKK'yı ne de hiçbir terör örgütünü desteklemiyorum.

İSLAM DÜNYASINA MESAJ
Türkiye Afganistan'da güçlü ortağımız. Bize eğitim ve destek için verdiğiniz yardımı takdir ediyorum. Son yıllarda aramızdaki güvenin zorlandığını biliyorum. Özellikle Müslüman inancın olduğu ülkelerde bu güvenin zorlandığını biliyorum.

ABD hiç bir zaman İslamla savaş içinde olmamıştır olmayacaktır. Müslüman dünya ilişkimiz kritik önemdedir. ABD'nin müslüman dünya ile olan ilişkisi sadece terörizm karşıtlığıyla sınırlanamaz. Daha kapsamlı ilişki istiyoruz. İslam inancına olan saygımızı göstermeliyiz. Pek çok Amerikan ailesinde müslüman üyeleri olanlar var. Ben de bunlardan biriyim."

No comments: